fredag 27 mars 2009

Trettiosju

Jag ska berätta en sak. En sak som jag aldrig har berättat om för någon. Jag vill inte att någon ska veta för det är så lätt att döma. Men här och nu känns det rätt, jag vill att ni ska veta.

Någon vecka innan jag skulle börja första året på gymnasiet hamnade jag på sjukhus. Jag var så väldigt trött, jag minns att jag tänkte att jag ville lägga mig ner på marken var jag än befann mig. Det var som om mina ben inte orkade bära min kropp.

Jag minns att jag, mamma och pappa satt på barnavdelningen i ett rum med ljusgula väggar och väntade. Det fanns inget annat än Bamsetidningar och barnböcker att läsa, jag tittade ut genom det stora fönstret. Det var en solig dag, jag tänkte "vad gör jag här" om och om igen. Jag hade gråten i halsen redan innan läkaren kommit in, jag vet inte varför. Oftast när man träffar läkare på ett universitetssjukhus har de med sig en eller två läkarstudenter, det hade inte läkaren som kom in i vårt rum. Hon bad mig att flytta från stolen till den där hårda britsen som finns i alla undersökningsrum. Jag trodde att hon skulle undersöka mig och det skulle hon. Men inte på det sättet jag hade trott. Hon satte sig på en liten pall bredvid mig och tittade in i mina ögon medan hon började ställa frågor. Alla frågor var olika men hade samma mål. Jag minns att hon hade snälla ögon. Det gjorde mig ännu mer ledsen.

Jag visste precis vad hon och alla andra ville komma fram till, att min trötthet berodde på att jag inte mådde bra. Kanske gjorde jag inte det. Kanske var jag himla stressad, rädd, ledsen och förvirrad. Kanske vanlig tonårsångest. Kanske något annat. 

Ibland när jag ser någon tjej på stan som liknar mig när jag var sexton kan jag bli så väldigt ledsen. Det spelar ingen roll om man är klädd i rätt kläder eller omringad av fantastiska kompisar. Ändå så vilsen. Jag vill bara gå fram, krama om och berätta att det blir bättre. Att växa upp är ett helvete.

Jag är 20 år idag och jag trodde aldrig att jag skulle få säga det. Men det blir bättre.

9 kommentarer:

  1. det känns skönt att veta.
    att det blir bättre alltså.

    SvaraRadera
  2. felicia: Så bra, för bättre blir det. Glöm inte det! Ibland önskar jag att man kunde spela fram livet lite, bara för att se om allt det man går igenom är värt det. Men det kan man ju inte, tyvärr. Men det finns väl en mening i att kämpa på som tusan några år, livet kommer kännas så himla bra sen. Tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag har krälat på botten. Men jag vet att det blir bättre. Även om jag inte är lycklig, så vet jag att det blir bättre.

    Och varje gång jag ser en tjej med dem där sorliga ögonen trots läpparna ler, vill jag bara gå fram och ge henne en kram.

    Livet är värt att leva.

    SvaraRadera
  4. Din blogg är underbar! / Sanna.

    SvaraRadera
  5. sanna: Jag har tänkt på det ibland.. hur jag skulle reagera om en tjej kom fram och kramade mig när jag var som mest vilsen. Och även om jag kanske skulle blivit himla förvånad och förvirrad skulle det nog ändå känts bra. Att någon såg, att någon visste. Inte så genomskinlig liksom. Mer kramar alltså!

    Anonym: Åh, tack så himla mycket Sanna! Du anar inte hur mycket det betyder för mig!

    SvaraRadera
  6. MYCKET bra textat.

    SvaraRadera
  7. E.: TACK! Åh, det betyder så mycket! Jag blir så himla glad att du tittar in här fastän jag vet att du har så många läsare och kommentarer att svara på varje dag.

    SvaraRadera
  8. Åh.
    Din blogg är bland det finaste jag läst.
    Och det var fint, det du berättade nu.
    Det gav mig lite mer hopp. Tack.

    SvaraRadera
  9. Just Me: Åh, tack! Så fint att du tycker det. Och att det jag skriver betyder något. För det betyder så mycket för mig, att det betyder för dig.

    SvaraRadera