måndag 23 mars 2009

Trettio

Första gången jag såg dig sen den där februarinatten var en eftermiddag i stan, försommar. Kanske sent i maj eller tidigt i juni. Jag minns att min nya väska hängde på min vänsta axeln och att jag skulle möta en vän för att hämta ut biobiljetter till en film vi skulle se senare på kvällen. Du gick rakt mot mig och pratade med en kille som gick bredvid dig. Ni hade båda varsin systemetpåse i handen, det var en fredag. Jag kunde riktigt känna hur ölflaskorna klirrade i påsarna, även om jag var för långt bort för uppfatta det egentliga ljudet.

Jag vet inte varför men utan att tänka, eller så var det precis vad jag gjorde, flydde jag in i en butik. Du hann inte se mig. Genom enorma glasfönster kunde jag se hur du passerade förbi utanför.

Jag blev besviken, tänkte att du borde sett mig. Du borde tittat in genom skyltfönstret, inte fortsatt förbi. Du borde ha stannat, lämnat över systemetpåsen till din vän och så borde du gått in. Du skulle säga "jag har ringt dig så många gånger, jag måste fått fel nummer". Jag skulle svara "nej, men jag lovar att svara nästa gång du ringer".

Men du gick förbi, flaskorna klirrade sådär vackert som ölflaskor bara gör när solen skiner. Och du skrattade.

8 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillar att skriva! Jag har bara hittat två som skriver- skriver och som verkligen gillar det!
    Hur länge har du skrivit? Visst är papper och penna fantastiskt! Jag tycker det är synd att så många gnölar över skolan. Jag hade aldrig upptäckt skrivandet om jag inte fått gå i skolan, så det är jag tacksam över!
    Fint ovan! <333
    Kram, F

    SvaraRadera
  2. åhh tack du <3
    det här var hemskt vackert tycker jag

    SvaraRadera
  3. Du är helt fantastisk. Jag läser varje dag och fastnar ofta.

    SvaraRadera
  4. Frida: Åh, jag tycker himla mycket om att skriva. Jag tror att när jag var som du så skrev jag inte lika mycket och gillade det heller inte lika mycket som jag gör nu. När jag var yngre läste jag däremot väldigt mycket, böcker är nog bland det finaste som finns!

    lINA: Varsågod! Och tack själv!

    Anna: Tack, tack, tack! Det känns så himla trevligt att du kommer tillbaka och vill läsa mer. Fina du!

    SvaraRadera
  5. Åh, tack! Vad glad jag blev, det här kommer att bli en bra dag!

    Alltid lika underbart när du bloggar, så välvalda ord och så beskrivande. Du är duktig unga dam.

    SvaraRadera
  6. H: Varsågod, du är värd allt! Och tack, tack för dina fina ord, det betyder så himla mycket för mig, mer än du anar! Tack!

    SvaraRadera
  7. detta är den finast bloggen jag någonsin läst!

    SvaraRadera
  8. malin: Åh, jag vet inte hur jag ska få dig att förstå hur glad jag blev när jag läste din kommentar. Det betyder så mycket för mig. Tack, tack, tack!

    SvaraRadera