tisdag 21 april 2009

Sjuttonio

Jag ägde ingen polotröja den där dagen. Gör det inte nu heller. Jag tycker det är fult med kragar som sitter åt högt uppe på halsen. I alla fall så passar det inte mig. 

Jag hade gått igenom liknande saker så många gånger tidigare men jag kunde inte minnas att man skulle ha en mätare på halsen också. Det gjorde mig förvirrad. En klisterlapp på fel ställe spelade så stor roll den där dagen. Jag hade ju hoppats kunna dölja allt, plötsligt skulle det bli så mycket svårare. 

Jag missade första lektionen, det gjorde mig lite extra nervös. Några få visste ju, jag ville helst inte berätta för dem andra. Det är svårt att vara lugn när man vet att varenda hjärtslag registreras.

Det var i ettan på gymnasiet och jag kunde inte riktigt förstå hur allt hade blivit sådär. Jag ville inte att någon skulle veta att jag gick runt och bar på en sak som skulle mäta mitt hjärta. Jag ville inte verka döende, för jag var ju inte det. 

Klisterlapparna, slangarna och apparaten på magen talade ett tydligt språk. Ett språk som var fel. För problemet satt inte där.

Kroppen har olika sätt att säga till om något är fel, vi har nog alla hört att det är så. Men det är svårt att ta sådant på allvar. Man letar fel som man vet hur man ska laga. Eller inte laga. Allt annat finns inte. Fast det är precis vad det gör. Finns. Hela tiden. Även om ingen riktigt vill veta om. 

Jag var stressad och pressad i några år. För många år. Med ett hjärta som ropade att jag inte kunde fortsätta sådär. Och jag ville inte lyssna. Men det är inte okej att må hur som helst. Kom ihåg det.

9 kommentarer:

  1. Åh, så fint du skriver! Hoppas du blir bättre. Fast jag vet väl inte precis som hänt. Började precis läsa

    SvaraRadera
  2. Åh.
    Hjärtskärande och vackert, mest hela tiden.
    Du är riktigt bra!

    "Men det är inte okej att må hur som helst. Kom ihåg det."
    Tack.

    SvaraRadera
  3. svar: Åh, tack. <3
    Idag läste jag en väldigt, väldigt fin ungdomsbok om kärlek. Henrietta är min hemlighet heter den. Ett tips, om du vill läsa. Den handlar om en person i ettan på gymnasiet som varit kär i en annan person i ungefär hela sitt liv. Fint!

    Lycka till med kärleken, jag tycker att det låter som om du är något fantastiskt på spåret!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hur gjorde du sen, hur lärde du dig att lyssna på hjärtat?

    SvaraRadera
  5. "Det är svårt att vara lugn när man vet att varenda hjärtslag registreras."

    den meningen satte sej hårt. varför just den vet jag inte. vissa meningar bara känns mer än andra.

    och du. du förtjänar all lycka!

    SvaraRadera
  6. Tänk att det finns fler med samma symtom, Vet precis hur det här är! Hoppas du mår bättre!

    SvaraRadera
  7. Anonym: Åh, tack! Jag mår mycket bättre nu.

    J: Tack, tack, tack, det betyder så himla mycket för mig!

    Hanna: Åh, om jag hinner förbi biblioteket i morgon ska jag låna den, annars får det bli på lördag. Den verkar himla bra. Tack för tipset!

    h: Jag vet inte riktigt vad som hände. Det var inget som hände över en natt. Det tog år. Så mycket har förändrats sen dess. Jag önskar jag visste hur eller varför.

    tvillingsjal: Tack så jättemycket! Åh, du är så fin som tycker så fint om mig. Jag tycker du verkar himla fin du också!

    Anonym: Är det sant? Jag mår så himla mycket bättre, mitt hjärta dunkar nästan som det ska nu. Jag hoppas att du också mår bättre!

    SvaraRadera
  8. Du är underbart underbart duktig. Varje rad... Fantastiskt.

    SvaraRadera
  9. Wallflower: Åh, tack så himla mycket. Det betyder jättemycket!

    SvaraRadera