onsdag 20 maj 2009

Etthundrafem

En alldeles för vacker sommarkväll ringde min bästa vän och berättade att hon var sjuk. Vi var båda 15 år och hade just gått på sommarlov. Vi skulle börja i åttan till hösten. Fastän den där sommaren vände upp och ner på allt i min värld så trodde jag ändå att det skulle bli så, att jag skulle möta henne i korsningen och promenera med henne till skolan första dagen efter sommarlovet så som vi alltid hade gjort. Men så blev det aldrig.

Hon hade cancer, fast det ordet minns jag aldrig att vi sa. Jag minns inte alls vad vi pratade om under det där telefonsamtalet som så blixtsnabbt förändrade mitt liv, jag minns bara att från den stunden var ingenting längre som förut. Ingen var längre odödlig; min bästa vän var döende.

Jag vill så gärna minnas allting så som det var, men jag tror inte jag kan. Och kanske är det bäst så. En tumör hade växt i hjärnan på min bästa vän och hon skulle opereras. Allt var så akut, så obegripligt och så främmande för två 15-åringar med alldeles för lite livserfarenhet. Jag vet inte när man är mer redo för något som detta, jag vet bara att jag måste tro på att jag hade hanterat det på ett helt annat sätt om det hade inträffat nu. För då hanterade jag det inte alls, jag svalde hårt och vägrade prata om det som var ett faktum. Kanske var det mitt sätt att hålla mig flytande, kanske gjorde jag det för att rädda mig själv.

Hösten kom och hon var för sjuk för att gå i skolan. Det borde egentligen inte kommit som en chock, men för mig gjorde det nog det. Jag borde såklart bara promenerat förbi korsningen när jag visste att jag inte hade någon att vänta på den där första dagen efter sommarlovet. Men jag minns att jag stannade till vid korsningen några minuter, liksom för att ge henne en chans att hinna ikapp mig. En chans att hinna ikapp livet, allt det hon hade förlorat i samma stund som hon fick veta att hennes liv hänge på en alldeles för skör tråd. 

Vår lärare berättade för klassen varför hon inte skulle komma till skolan på ett tag, även om de flesta redan visste. Medan mina vänner började prata om hur få foton vi hade tagit på henne det senaste året gick jag runt och tänkte på vilka läxböcker och anteckningar som jag skulle gå förbi med efter skolan. Jag trodde, naiv som jag är, att jag skulle kunna se till att hon gick ut högstadiet med oss alla andra. 

När hennes liv egentligen handlade om att överleva fokuserade jag på den enda trygghet jag hade i livet. Skola. Prestationer. Det borde varit kärlek, jag vet det.

(Till saken hör att min bästa vän lever. Hon är friskförklarad efter fem långa år.)

11 kommentarer:

  1. Några människor har ordens gåva, du är en av dom. Jag kikar in här varje dag och blir så lycklig när jag hittar ett nytt inlägg, dina ord ger mig några minuter av lugn. För det finns fler som mig, jag är inte ensam om att vara så som jag är.
    Jag vill bara tacka för det, för att du ger mig rysningar varje dag och det är mer än någon annan lyckats med. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar ditt sätt att skriva så fängslande och vackert, och din styrka att visa dig svag.

    SvaraRadera
  3. Nej, det behövde inte vara kärlek, speciellt inte i högstadiet. Hur säker var man då? Trygghet var föräldrar, om man hade bra sådna eller skolan. Kärlek är aldrig trygghet om den inte är den rätte...Den rätte hittar man nog sällan så ung.

    SvaraRadera
  4. så himla fint skrivet, rysningar gick längs ryggraden.

    jag tror att man ibland måste stanna vid den trygghet man har när något annat jobbigt händer, bara man visar att man finns där för någon på något sätt, det är nog det viktigaste. visa sin existens bland allt det svåra och det behöver nog inte vara ren kärlek. fast kärlek är så svårt att definiera så det kan nog vara någon form av kärlek att visa att man är där för någon även om man står vid sin trygghet.

    kram!

    SvaraRadera
  5. Så vackert textat.

    SvaraRadera
  6. Emma: Åh, jag blev så hemskt lycklig när jag läste din fina kommentar! Jag hoppas att du förstår det. För det betyder jättemycket för mig. Jag vill tacka dig, för dina fina ord och för att du läser!

    J: Tack så jättemycket! :)

    Anonym: Det jag menade var nog mer att jag fokuserade på att få henne att klara skolan istället för att ge henne kärlek. Då jag tror kärlek var det hon behövde, men som jag hade så svårt att ge.

    susanne: Tack så jättemycket! Det är så sant det du skriver, tack igen! och kram!

    E: Åh, tack så himla mycket! :)

    SvaraRadera
  7. du är otrolig A! så vackert skrivet, som vanligt . . jag älskar att gå in på din blogg, läsa dina fantastiska inlägg (vissa läser jag om o om igen..)
    Jag tror att din vän kan skatta sig lycklig med att ha dig som vän --

    Kram

    SvaraRadera
  8. E~*: Jag blir så rörd av dina ord. Jag önskar att du förstod hur mycket det betyder för mig. Åh, jag tycker att du är en så himla fin läsare!

    Jag är så väldigt tacksam för min fina vän, jag försöker vara en lika fin vän tillbaka. Även om det är svårt och man gör fel ibland.

    Kram.

    SvaraRadera
  9. kära du.

    den här texten är lika otrolig som dina andra. alla andra. alla ord. alla fraser. dom känns sådär, inom mej. just den här texten påminner jättemycket om en bok jag läser just nu, om en bok jag har läst flera gånger men inte kan få nog av. jag är kvar hos er - peter pohl.

    kramar till dej.

    SvaraRadera
  10. Åh, så vackert du skriver. Jag slutar aldrig att förundras över det.

    Vad skönt att hon blev frisk, din vän.

    SvaraRadera
  11. tvillingsjal: Åh, älskade du. Tack, verkligen tack, för alla dina ord. De värmer så. Just nu behövde jag läsa något sånt här och just nu läste jag din kommentar. Peter Pohl är en alldeles fantastiskt författare, jag älskar hur han skriver. Att mina texter ens skulle påminna om hans, åh, tack!

    Tusen kramar.

    Hanna: Tack, och tack för att du berättar det.

    Livet är verkligen en gåva.

    SvaraRadera