söndag 3 maj 2009

Åttioåtta

Jag fick min första riktiga kyss när jag var 14 år. Det var på baksidan av en stor hotellbyggnad, vi stod i slutet på en öde bakgata, och jag var inte riktigt beredd. Solen hade just gått ner och mammas armbandsur runt min handled påminde mig om att jag borde vara tillbaka i lägenheten väldigt snart.

Han som tog initiativet var lika gammal som mig och hans föräldrar hade, precis som mina, valt att spendera januarimånaden på soligare breddgrader. Jag befann mig nästan tusen mil hemifrån och ironiskt nog kom killen som blev min första kyss från min hemstad.

Jag hade flipflop med rosa pärlor på fötterna den där kvällen för sex år sedan. De var två storlekar för stora och vi kunde inte skratta oss trötta åt mina försök att springa med dem på fötterna. Egentligen hade vi inte bråttom någonstans men vi måste ändå känt på oss att tiden var dyrbar eftersom vi skyndade så.

Morgonen därpå skulle han resa hem och han viskade mitt hemtelefon-nummer tre gånger i mitt öra innan vi skiljdes åt. 13 dagar senare skulle jag vara hemma och han sa att han skulle ringa mig då. Jag minns att jag tyckte att det var fint att någon som kunde få så många andra ville ha någon som mig.

Han ringde samma dag som jag kom hem och fyra dagar senare träffades vi. När han försökte kyssa mig och jag vände bort ansiktet för att ge honom en kram istället såg hans bruna ögon att någonting inte var som det ska. Jag hade en förvirrad förklaring till varför vi var bättre utan varandra och gav honom aldrig en chans att ifrågasätta.

Egentligen handlade det bara om att jag var rädd att han inte skulle vilja ha mig för alltid.

8 kommentarer:

  1. 14 år. den åldern saknar man ibland. allt var så nytt och konstigt.
    jag gillar texten väldigt mycket, för övrigt. du är duktig.

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina kommentarer! Det känns så speciellt med kommentarer av det längre slaget, som att man lagt tid och tankar på dom.

    Kram, kram, kram.
    Du skriver fantastiskt och jag har slut på ord för tillfället.

    SvaraRadera
  3. Så himla fint skrivet, känner igen känslan.

    SvaraRadera
  4. Alice: Jag vet inte om jag saknar att vara 14 år igen. Men du har så rätt, allt var himla nytt och konstigt. Och tack så hemskt mycket, det betyder så mycket för mig att veta att det finns dem som tycker om det jag skriver.

    Hanna: Åh, varsågod. Jag blir alltid lika glad när du kommenterar här också!

    Och tack så mycket! Kram.

    S: Tack så himla mycket! :)

    SvaraRadera
  5. Jag hittade den här bloggen genom Michaelas blogg på stureplan.se och den är fantastisk. Du skriver så fantastiskt fint, hoppas du vet det.

    SvaraRadera
  6. Emma: Åh, tack så jättemycket. Det betyder så himla mycket för mig ska du veta! Jag blir alldeles rörd, tack igen fina du!

    SvaraRadera
  7. Jag lånar lite av texten till ett favoritinlägg-på-senaste-tiden-inlägg. Hoppas att det går bra!

    kram

    SvaraRadera
  8. Hanna: Självklart får du göra det. Jag blir bara jätteglad över att du tycker om det jag skriver och dessutom vill visa det på din blogg. Tack! :)

    SvaraRadera