lördag 27 juni 2009

Etthundratrettionio

Det var i början på sommarlovet, jag var sjutton år och till hösten skulle jag börja tvåan på gymnasiet. Det hade gått bra, det där första året. Jag hade gått ut med de betyg jag förväntades gå ut med och jag kände ingen speciell oro över att fortsätta så två år till. Jag hade funnit min plats bland nya vänner och kände nog för första gången att tonår var något som jag skulle överleva och inte tvärt om.

Det var soligt den där dagen. Han var tre år äldre än mig och han frågade och jag svarade. Han var allt det där som jag inte var; spontan, obrydd och lite galen. Framförallt så var han levande i mina ögon. Han hade hoppat av skolan för länge sedan och han tittade på mig som om jag var det finaste i hela världen. Han frågade efter mitt telefonnummer och det var den enda frågan jag lämnade obesvarad.

Vi stötte ihop lite här och var efter den där dagen men jag vände alltid bort blicken. En kväll när vi råkade stå nära sa han att jag var för fin för honom. Och jag tänkte att han har säkert rätt men jag vill ha honom ändå.

5 kommentarer:

  1. din blogg är fantastisk. börjar ibland gråta av inläggen eftersom de är så beskrivande för så mycket man går igenom.

    SvaraRadera
  2. åh, helt fantastiskt bra! och talande, och sant.

    SvaraRadera
  3. Du borde skriva en bok, bara ta blogginläggen rätt av och gör varje inlägg till ett kapitel med samma titel. Skulle bli fantastiskt, jag skulle köpa den utan tvekan!
    Kram.

    SvaraRadera
  4. så otroligt vackert, jag önskar och vill kunna skriva som du, jag vill ha den gåvan igen. Jag hade den men förlorade den A, jag tappade onsten att kunna kriva och uttrycka mig spontant i text..

    Kram

    SvaraRadera
  5. michaela: Tack så hemskt mycket! Jag börjar nästan gråta av din fina kommentar!

    dimmigadagar: Åh, tack, så fint att du tycker det!

    Emma: Jag önskar du visste hur mycket det betyder för mig att du tror på mig. Tack!

    E~*: Jag tror inte på att tvinga fram något. Jag skriver i perioder, ibland mest hela tiden och ibland inte alls. Säkert är det så för dig också. Det kommer!

    Tack för att du tycker så mycket fint om det jag skriver!

    SvaraRadera