söndag 26 juli 2009

Etthundrafemtionio

Fina Anna skrev och undrade: Kan du inte berätta mer, fina A? Vart har du flyttat? Vad är dina planer? Vad ska du göra i höst? Vad är dina drömmar?

Jag ska börja studera till hösten. Studera ekonomi. Det känns lite fel att berätta om det här, ni som stöttar mitt skrivande så fantastiskt. Som ingen annan har gjort (och det betyder hela världen för mig). Så många säger att det är siffror som jag kan och det är väl delvis sant. Men om hela sanningen ska fram så är det nog bokstäver som jag tycker bäst om just nu.

Ekonomi är inte vad jag vill ägna resten av mitt liv åt men det är en omväg som jag har valt att gå. Feg eller strategisk beroende på hur man ser det. Jag ser det mest som att jag bygger en fallskärm i fyra år. För sen ska jag våga chansa, med något att falla tillbaka på ska jag satsa allt på det som har räddat mig igenom år av mörka tankar. 

Jag vill jobba med att hjälpa människor. Och jag vill bidra med det som jag är bäst på. Vad det är vet jag inte riktigt ännu. Jag vet att jag skulle känna mig tom om jag jobbade för något vars främsta syfte var att tjäna pengar. Dessutom känns tanken på att ägna mitt liv åt något som jag inte brinner för väldigt fel, jag är för mycket drömmare för att inte tro på något mer än så.

För jag vill göra skillnad. 

Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli med bloggen till hösten. Just nu känns det som att jag aldrig vill sluta skriva men det kan bli svårt med studier och jobb. Och ett liv utöver det. Men jag hoppas att vi kommer att fortsätta att ses, om än inte lika ofta. För jag trivs så väldigt bra här bland er.

6 kommentarer:

  1. fortsätt skriva, vi älskar det. (: dig & dina ord. (:

    SvaraRadera
  2. åh tack!

    och jag hoppas verkligen inte att du slutar med bloggen. den är för fin för det. (åh vad glad jag blev när jag läste det om att jag fick dig att vilja skriva!)

    hugs

    SvaraRadera
  3. jag hoppas att du kommer att ha tid, i alla fall ibland, till att skriva något här i höst! kram

    SvaraRadera
  4. Regina Spektor är fantastisk! Om det bara var en artist jag fick lyssna på resten av livet skulle det vara henne.

    Åh, jag är ju jätteglad för din skull!
    Tusen kramar <3

    SvaraRadera
  5. Jag vill så gärna sippa på vin med dig för jag får inte nog. Vill fråga mer, veta mer, diskutera, dela med mig. Tycker det är jätteintressant att läsa om vad du vill och ska och funderar på om du borde.

    Jag har alltid varit siffermänniska, jag med. Språk har jag alltid haft svårt för. Kanske inte svenska, men engelska och b-, c- och alla andra språk. I matte och ekonomi har jag haft det lätt, vilket gjort att jag såklart tycker det är kul.

    Förstår dig fullständigt.

    Vart bor du? Åhh. Jag vill så hemskt gärna prataprataprata om detta på riktigt. Vid ett barbord.

    SvaraRadera
  6. dimmigadagar: Åh, jag ska aldrig sluta skriva när du kommenterar så fint!

    sarah: Jag tror bloggen kommer finnas till himla länge. I alla fall så känns det så nu. Tack vare sådana som dig!

    su: Jag hoppas också att jag kommer ha tid. Och lust. Just nu känns det så.

    Hanna: Åh, ja, hon är rysligt bra!

    Anna: Det är så fint att du vill träffa mig, och jag vill ju gärna träffa dig också. Det låter precis som jag, när du beskriver dig själv sådär. Det känns som att jag skulle kunna lära mig så mycket av dig.

    Jag kan inte riktigt gå ut med var jag bor här, inte riktigt än i alla fall.

    SvaraRadera